Budva

Budva tengerparti városkáját évente több ezer turista keresi fel. Az egyébként viszonylag kevés állandó lakossal rendelkező város ilyenkor megtelik zajjal és élettel. Bár a zsúfolt partszakaszokat, bazársorokat és a szórakozóhelyekből üvöltő zenét nem igazán kedvelem, tagadhatatlan, hogy Budvának vannak csodásan hangulatos és nyugodtabb részei is. A környező partszakasz változatossága miatt pedig mindenki megtalálhatja a számára kedves helyeket, akár a nyüzsgést, akár a csendes pihenést vagy a vízi sportokat kedveli.

Négyesben utaztunk Montenegróba: Viktorral, a húgával, Regivel, és a barátjával, Norbival. Este fél 9-kor indultunk otthonról (kb. 890 km Budvától), Szerbián át utaztunk, s reggel megálltunk egy kicsit a Tara-szurdoknál, így délután 1-re értünk a szállásunkhoz. Ismét a booking.com-on foglaltam, a Villa Anastasiában két kétszemélyes szobát. A szállásárak tulajdonképpen nincsenek az egekben: egy főre 6 éjszaka, mindenféle idegenforgalmi adóval és szálláshasználati díjjal együtt 30.000 Ft-ba került (azaz 5000 Ft/éjszaka/fő). Ennél olcsóbb szálláshelyek is voltak, de úgy gondolom, ez sem volt nagyon vészes - ráadásul nekünk szempont volt, hogy két külön szobánk legyen, és ingyenes parkolóval rendelkezzen a hely.

A Villa Anastasia Budva külvárosi részén található, a legközelebbi part egy jó 800 méteres sétával érhető el, a messzebb fekvő (és sokkal szebb) Mogren beach viszont már 3.5 kilométerre van. Egyébként nem bántam meg, hogy Budvának ezen a környékén foglaltam szállást, mert a belvárosi olcsóbb helyek szörnyen zajosak éjszaka, itt viszont tudtunk pihenni. A "manager", Marina egy hihetetlenül kedves nő, bár angolul csak picit tud, nagyon segítőkész volt végig - utolsó nap, hazaindulás előtt pedig egy halom cukorkával ajándékozott meg minket :D A szobákat minden nap takarították, kényelmesek és jól felszereltek voltak.

Budva strandjai
A Budvához tartozó tengerparti szakasz több mint 20 kilométer hosszú, és 35 kisebb-nagyobb strand tartozik a városhoz, van tehát miből válogatni. A partok között vannak homokos, aprókavicsos és sziklás szakaszok is - a városhoz közelebb lévő, hosszabb szakaszok rendkívül népszerűek, és (nekem legalábbis) már taszítóan zsúfolttá, igazi balkáni hangulatúvá tudnak válni főszezonban. Ha ezekre a helyekre nem érkezel meg reggel 9 előtt, esélyed sincs leszúrni a napernyődet, és hacsak nem szeretnél más emberek szájába lépni, kénytelen vagy napágyat bérelni jó pénzért, néhány óra nyugalomért cserébe. Persze vannak kevésbé zsúfolt partok is, ezek többnyire Budvától 5-10 km-re találhatóak, vagy hajóra kell pattanni értük.

Mogren beach
A Mogren két különálló, de egy rövid, sziklafal menti, barlangszerű átjáróval összekapcsolt partból áll. Budva óvárosától nem messze található. Ahhoz, hogy elérjük, át kell sétálnunk az Avala szállodakomplexum medencés terasza alatt. A sziklafal mentén egy kis közlekedősáv lett kialakítva. Egyébként a Mogren a kedvenc strandunk lett Budván: partja homokos, és a távolabbi (Mogren II.) részen már délelőtt természetes árnyékot nyújtanak a meredek part mentén növő fák. Ez valamivel nyugodtabb, mint az első rész, és a sziklás végén mindenki próbára teheti a bátorságát (mindenki, kivéve engem, ugyanis szörnyen gyáva vagyok - egy sziklán üldögélve vártam, míg Viktorék ugrálnak). A víz meglehetősen hűvös, kell néhány óra, mire megszokja az ember. Mogren beach is zsúfolt tud lenni, már a délelőtti órákban: érdemes már nyitásra, reggel 8-ra odaérni, ha jó helyet szeretnénk - vagy bérelhetünk 2 napágyat és egy napernyőt, 15 €-ért. A beach barban elég elfogadható árúak a főételek, és finomak is, az italok viszont (ahogyan azt várni lehetett) elég drágák. Érdemes vizet és sört vagy üdítőt vinni magunkkal, pici hűtőtáskában. De ha itt jártok, a jegeskávét ne hagyjátok ki: isteni mogyorófagyit tesznek bele, és nem sajnálják a tejszínhabot sem! Kicsit szégyellem bevallani, de volt, hogy Viktorral egy délután alatt kettőt is betermeltünk :$ A Mogren beach augusztusban körülbelül délután 6-ra teljesen árnyékba kerül, ahogy a nap lebukik a hegyek mögött: ilyenkor nagy hirtelenséggel kezdenek el szedelőzködni a fürdőzők, és elég nyugodttá válik a part. Ha már nem terveztek napozást késő délutánra, de szeretnétek pár csendes, lubickolós órát, akkor ajánlom ezt a partszakaszt.

Slovenska beach
Ez a város melletti leghosszabb, legnyüzsgőbb és legzsúfoltabb strand. Nekem őszintén szólva cseppet sem nyerte el a tetszésemet, igazából annyi kötött hozzá, hogy innen indulnak a hajók a szemközti Sveti Nikola szigetre. Az itt megtalálható összes vízisport megvan Mogrenen vagy Jaz beachen is, úgyhogy nekem ez sem adott semmilyen pluszt, amit Slovenska számlájára írhatnék - egyedüli különlegessége talán a Bungee Jumping, ami 30€-ba kerül. A part menti beach barokban egész nap szól a zene és megy a buli. Ha erre vágytok, kimondottan kellemes lehet ez a strand, viszont engem egy zsúfolt, balatonparti munkáskempingre jobban emlékeztetett, főleg a déli szakasza, amihez közel volt a szállásunk.

Ricardova glava beach
Ez a viszonylag kis méretű, aprókavicsos strand közvetlenül az óváros mellett terül el, éppen rá lehet látni a budvai várból. Mi nem próbáltuk ki, mert elég zsúfolt volt, amikor ott jártunk, plusz szinte csak fizetős, beach baros területe van, olyan, ahová le tudnád szúrni a napernyődet, nem nagyon. Viszont van egy kis stég, ahonnan lehet ugrálni, és a környezete is nagyon szép :) Hangulatos hely.

Jaz beach
A Mogren mellett másik nagy kedvencem lett a Jaz beach, Budvától 2.5 kilométerrel északra. Parkolni a Jaz Campingnél lehet, rengeteg hely van, és egy napra 3€-ba kerül a parkolás, ami egészen baráti ár (persze attól függ, mihez viszonyítunk, Görögországban például ezek a parkolók simán ingyenesek lennének). Jaz partszakasza nagyon hosszú, a központi részeken puha homokos, távolabb aprókavicsos-sziklás. Mi a távolabbi, nyugisabb partszakaszra mentünk, és nem bántuk meg. Itt tényleg el tudod kerülni a tömeget, le tudod szúrni a napernyődet, és nem lihegnek 120-an a nyakadba. Nagyon jó napot töltöttünk itt, és bónusz még a közelben lévő El Rey Budva, egy kis étterem a hegyoldalban. Aznap itt reggeliztünk, miközben gyönyörködtünk a kilátásban, és itt is vacsoráztunk. Mindkétszer ugyanazt: baconos-tükörtojásos-sültcsirkés club sandwichet, a valaha volt legfinomabbat

Drobni Pijesak
Budvától alig 12 kilométerrel délre találtunk rá erre a strandra, ami egy kicsit Görögországra emlékeztetett engem. A lefelé vezető út picit meredek és kanyargós - ha autóval jöttök erre, érdemes fent, a főút mellett megállni, lent ugyanis már fizetős a parkolás (4 vagy 5 euró). A víz itt csodásan kék és kristálytiszta, a partot pedig hihetetlenül magas hegyek és dús lombú fák veszik körbe. Kevés apartman van a közelben, nincs az a "beépített" érzésed, és éppen ezért a déli órákban sincs túlzottan nagy tömeg. Van itt néhány beach bar és étterem is, ahol meglepően jó áron ehetsz finomakat - mi egy tonhalas pizzát feleztünk meg Viktorral, 6 € volt, amit én összességében baráti árnak találok a tengerparton :D

Sveti Nikola
A helyiek Hawaiinak hívják a Budvától néhány száz méterre található kisebb szigetet. Azt hiszem, rászolgált a nevére: nyugodt, hangulatos partokkal rendelkezik, ráadásul a déli részén van néhány teljesen elhagyatott, homokos strand is, melyeket csak csónakkal lehet megközelíteni. Sajnos mi ide nem jutottunk el (pedig jó lett volna bérelni egy kis csónakot), csupán parasailingezés közben láttuk ezeket az eldugott kis öblöket, ahol csak 3-4 ember lézengett. Ha szeretnétek elvonulni a tömeg és a zaj elől, akkor mindenképpen Sveti Nikola rejtett öbleit ajánlom - de a népszerű, könnyen megközelíthető szakaszokon sem kell nagy tömegre számítani. Rengeteg sziklás része van a szigetnek, ahonnan a vízbe lehet ugrálni: Viktor a szívbajt hozta rám, amikor a fenti kép közepén látható első sziklának konkrétan a tetejéről ugrott a vízbe. Szerencsére ügyes, és persze nem lett baja, de körülötte felvisítottak páran és én is sírva/üvöltve úsztam be hozzá :D

Látnivalók, programok
Budva kis város, de számos programlehetőséget rejt magában. Ha pedig nemcsak a tengerparton szeretnétek feküdni és koktélozni, hanem kirándulnátok is egyet, rengeteg gyönyörű hely van a város 30 km-es körzetében - de akár messzebbre is elkalandozhattok.

Sveti Nikola sziget
A szigetre mindenképpen érdemes átmenni, ha itt jártok: a Slovenska beach kis beton stégjétől indulnak az ide tartó hajók: a retúrjegy 3€ személyenként, 4€-ért pedig körbe is visznek a környező tengerpartokon, mielőtt kitesznek a helyi "Hawaii" szigetén.

Vízi- és extrém sportok
A sportok szerelmesei nem fognak unatkozni Budván: mindenféle felfújható fánk, banán (és így tovább, a pontos nevüket nem tudom), jetski, wakeboard, flyboard, parasailing... De akár motorcsónakot is lehet bérelni, vagy ha extrémebb élményekre vágyik valaki, a bungee jumpingot vagy a paraglidingot is kipróbálhatja. Én a parasailinget szerettem volna kipróbálni egy ideje - tavaly sajnos Kefalonián nem volt alkalmunk, így nagyon megörültem, amikor megláttam, hogy Budván erre is van lehetőség. Nem mondom, hogy nem izgultam egy picit előtte, de hihetetlenül jó érzés volt lógatni a lábaimat a tenger fölött. Soha életemben nem repültem még, nem láttam a világot madártávlatból sem. Talán ha már ültem volna repülőn, nem lettem volna úgy elájulva ettől az élménytől, nem tudom... mindenesetre már leszálláskor újra felmentem volna (a parasailing ára sajnos elég borsos, ha ketten vagytok, fejenként 30€).

A táncoló lány szobra
Az évek során Budva jelképévé vált balerinát érdemes késő délután megcsodálni, amikor a szoborra már árnyékot vetnek a hegyek, az óváros viszont csodás narancssárga fényekben fürdik. Egy kis sziklamászás, és közös fotót is készíthettek a lánnyal, akinek a dereka és a cicije már eléggé kifényesedett :D

Stari Grad
Leírhatatlanul vonzódom minden óvároshoz, macskaköves, szűk utcsákához és kovácsoltvas erkélyhez. Ha ezzel ti is így vagytok, akkor nem fogtok csalódni Budva óvárosában - túlzás nélkül állíthatom, hogy ez Budva legszebb része. Reggel is nagyon hangulatos, de az esti órákban is megéri visszatérni. A pici üzletek, a falakról lógó lámpások és a fények kicsit azt a benyomást keltik, mintha az Abszol úton sétálnánk :) Imádtam.

Naplemente a Mogren kastélynál
A Mogren kastély romjaihoz gyalog is el tudsz jutni könnyedén, a főút mellett táblával jelzik az ide vezető lejáratot. Mi éppen Kotorból tartottunk hazafelé autóval, a parkolás már kicsit nehezebben megoldható ezen a kis földúton. Éppen csak kiszálltam a kocsiból, hogy megcsodáljam az esti fényeket. Gyönyörű kilátás nyílik innen a városra, a Sveti Nikola szigetre, de a másik oldalon Jaz beach is látszik.

Budvai kikötő

Az óvárosokhoz hasonlóan a kikötők hangulatát is imádom: a lágyan ringatózó hajókat, reggelente a tengerre induló halászokat, este pedig a vízfelszínen megcsillanó fényeket. A budvai kikötő mellett jó pár apró éttermet, kávézót és bárt találtok, ha vacsorázni vagy éppen reggelizni indultok, ezek valamelyikében érdemes megállni, és egy csésze kávé, vagy egy finom étel mellett gyönyörködni a látványban.

Citadela
A budvai vár az óvárosból érhető el, az itteni templomokkal szemközt van a bejárata. A belépődíj 2.50€, amiért egy kis képeslapot is kaptok emlékbe. A kilátás gyönyörű, és egy kis kiállítást is találhattok itt, hajómodellekből.

Egynapos kirándulások Budvából
Nem muszáj a város határain belül maradni, sőt: Montenegró, és a szomszédos országok is számos látnivalót rejtenek.

Tara-szurdok
Picit messze van ugyan Budvától Európa legmélyebb, és a világ második legmélyebb kanyonja, de érdemes ellátogatni ide. Budvából is szerveznek kirándulásokat a Tarához, rafting túrával egybekötve. Azóta is sajnálom, hogy nem volt időnk ezt kipróbálni, hisz biztosan életre szóló élmény a Tara folyó kristálytiszta, türkiz vizén leevezni, és vízesésekben fürdeni.

Kotor
A Lonely Planet nem véletlenül választotta be Kotort a 10 legjobb város közé 2016-ban: az óváros kanyargós, néhol meredek, macskaköves utcáin öröm eltévedni, a város fölé magasodó hegyekre felkúszó Szent János erődítményt megmászva pedig páratlan látványban lehet részünk. Elsőre nehéz eldönteni, hogy mediterrán partokban, vagy a norvég fjordokban gyönyörködünk? Kotor Budvától 23 km-re található, ami kényelmes tempóban egy félórás autóutat jelent; de szervezett kirándulások is indulnak ide.

Sveti Stefan
Sveti Stefan hivatalosan még a budvai riviéra részét képezi, de a várostól kb. 10 km-es távolságra helyezkedik el. Legnagyobb nevezetessége a pici földnyelvre épült luxus apartmankomplexum, mely gyönyörű látványt nyújt a távolból. Közelebbről nem is igazán vehetik szemügyre, csak azok a szerencsések, akik meg tudnak fizetni itt egy éjszakát. Sveti Stefan partszakaszának egy része, és a tőle nem messze lévő Milocer beach a tehetősek játszótere, de szerencsére (tisztes távolságból persze), bárki gyönyörködhet bennük.

Dubrovnik
Budvától körülbelül 100 km-re található Dubrovnik, és ha máshogy nem is, hát hazafelé érdemes útba ejteni. Mi is így tettünk, egyedüli nehézség a határátlépés volt. Mivel Horvátország és Montenegró alig 15 kilométeren határos egymással, nem igazán lehet válogatni az átkelőhelyek közül. Mi körülbelül 3,5 óra (!) alatt tettünk meg 10 km-t, a határ előtt kígyózó hihetetlenül hosszú kocsisor miatt, így a Dubrovnikban töltött időnk is jelentősen megrövidült - de erről majd egy következő bejegyzésben részletesebben írok :) Ha nem autóval érkeztek, semmi gond, szervezett kirándulások is indulnak Budva városából - persze a határon történő várakozást sajnos a kirándulóbuszok sem tudják sokkal megrövidíteni.

(sajnos mi nem jártunk itt, így ez a kép sem saját - forrás: europartner-travel)

Bosznia-Hercegovina
Sajnos mi nem mentünk át Boszniába, pedig van néhány hely, amit szívesen megnéznék ebben az országban! Például Mostar városa, vagy a fenti képen látható Kravica-vízesés. Budvából indulnak szervezett utak ide is - érdemes tájékozódni valamelyik helyi utazási irodánál (szinte minden sarkon találhatunk egyet).