Amszterdam útiterv - költségek, és egyéb hasznos információk

Mindig is szerettem utazni, de sokáig megelégedtem azzal, ha más szervezi az útjaimat. Természetesen így is azt gondoltam, hogy valamilyen szinten szervező vagyok - pedig csak bementem a kedvenc utazási irodámba, ahol minden elintéztek helyettem. Maximum a busz indulási helyéig kellett megoldanom a transzfert. Tavaly úgy döntöttem, hogy felhagyok ezzel a szokásommal, ami az esetek nagy részében nem is túlságosan pénztárcabarát, hiszen számolni kell a foglalási, és egyéb járulékos költségekkel. Arról nem is beszélve, hogy szervezett utak esetében gyakran nagyon kötött a program, és több tucat másik emberhez kell alkalmazkodni. Az amszterdami utunk volt az első, ami iszonyú komoly szervezést igényelt a részemről: heteken át bújtam a netet a legjobb ajánlatok és hasznos információk után. Ezzel a bejegyzéssel azoknak szeretnék segíteni, akik szintén Hollandiába készülnek a közeli (vagy távolabbi) jövőben.

Utazás és költségei
Egy darabig vacilláltam, hogyan kellene eljutnunk Amszterdamig. Tulajdonképpen három lehetőség közül kellett választanom, így ezek mellett soroltam fel pró és kontra érveket.

1. Budapest - Amszterdam repülővel: őszintén szólva ez meg sem fordult a fejemben, tekintve, hogy előbb el kellett volna vonatoznunk Debrecenből Budapestre (ez önmagában fejenként csaknem 10.000 Ft-ba került volna, ami történetesen a teljes utunk egy főre jutó benzinköltségének csaknem a fele). De még ha fel is utaztunk volna, egy retúr repülőjegy 30-40.000 Ft körül mozog. Ezt az ötletet tehát csírájában elvetettük. Persze lehet kifogni olcsó repülőjegyeket, de mi direkt a pünkösdi hosszú hétvégén szerettünk volna utazni, s már korábban kivettük a szabadságunkat, így nem várhattunk 1-1 tökéletes (talán soha, vagy éppen rossz dátumra megérkező) last minute ajánlatra, ennyire nem lehettünk spontánok.
  2. Debrecen - Eindhoven repülővel, autóbérlés/tömegközlekedés Amszterdamig: ez már kényelmesebb lett megoldás lett volna, hiszen nekünk "helyből", Debrecenből indul a gép, ráadásul pénztárcabarát megoldásnak is tekinthetjük, hiszen oda-vissza akár 15.000 Ft-ból is megjárhatjuk Eindhovent. A baj csak az, hogy Amszterdamtól még mindig 120 kilométerre van. Két opció közül választhattunk volna: vagy tömegközlekedéssel utazunk a fővárosig (rengeteg cuccal), vagy autót bérlünk. A tömegközlekedés azért nem volt szimpatikus nekünk, mert szerettünk volna elutazni Lissébe, Haarlembe, és a tengerpartra is, és összességében nem úsztuk volna meg olcsóbban, mint az autóbérlést. De ekkor már ott tartottunk, hogy megint fizetni kell a benzinköltséget, a bérlés díját, és bár négyfelé oszlott volna így is a kiadás, bőven túlléptük volna a fejenkénti 30.000 Ft-ot (ami nem sok, persze, de mi ennél is kevesebből úsztuk meg).
  3. Roadtrip Európán át: le kell szögeznem, hogy mindenki háborodottnak nézett minket, amikor közöltük: autóval indulunk útnak. Jajjj, mi lesz velünk. Mi lesz velünk. Persze rizikós ilyen hosszú útra indulni, de sajnálatos módon tragédiák akkor is történhetnek, ha épp munkába vagy bevásárolni indulunk egy átlagos hétköznapon. Szerencsére minden rendben volt az úton, és bár pihentetőnek nem nevezhetjük, legalább kalandos volt. Élhetünk a négy fal között a külvilágtól vagy balesetektől rettegve, vagy ki is léphetünk onnan. Egy szó mint száz, ha legalább 4-en indultok útnak, az autó a leggazdaságosabb megoldás (ha csak ketten vagytok, én is a repülőutat javaslom, de nekünk így érte meg). Mondom a költségeket: a benzinköltség, úgy, hogy Magyarországon csupán 3-szor tankoltunk (itt a legolcsóbb sajnos a benzin) oda-vissza fejenként 23.000 Ft volt. Ezen lehetett volna csökkenteni valamicskét, ha néhány kanna benzint magunkkal viszünk itthonról, de nem volt hely, és bajlódni sem akartunk vele. Az autópályadíjak a következőképpen alakultak: Magyarországon a 10 napos matrica ára 2975 Ft (azaz fejenként 745 Ft), Ausztriában pedig 8.80 €, azaz kb. 2800 Ft, szintén 10 napra (fejenként 700 Ft). Csak a magyar és osztrák vonalon kellett fizetni, a német és holland autópálya használata személygépkocsik számára teljesen ingyenes. Így tehát fejenként 24.445 Ft-ból kimentünk Amszterdamba, és haza is jöttünk onnan úgy, hogy ott is kocsikáztunk egy keveset, Haarlem és Amszterdam, illetve a tengerpart között. Nem rossz, ugye?

Mennyi idő az út?
A Debrecentől Amszterdamig tartó út kereken 15 óra - ez természetesen a folyamatos vezetésre vonatkozik. Kisebb technikai szünetekkel, tankolással, pihenőkkel ez némileg meghosszabodik. Mi délután fél 5 környékén indultunk itthonról, és másnap reggel 10-kor már a tulipánkert előtt kerestünk parkolót. Szégyellem magam, de odafelé nem vezettem, mert annyi gyógyszert vettem be az émelygő gyomrom miatt, hogy kiütött kicsit. Ineznek nincs jogosítványa, így a fiúk ketten vezették le a távot. Hazafelé már én is betársultam, és végigaraszoltam Hollandián - olyan forgalmi dugóba keveredtünk ugyanis, hogy kb. 20 km/h-s sebességgel tötyögtünk végig az autópályán. Még Németországba is átértem, de Frankfurt előtt kb. 50 km-rel feladtam, mert azt hittem, kiszédülök :D Később már csak Magyarországon vettem át a kormányt. A forgalmi dugó miatt a hazautunk már kicsit hosszabbra sikerült: ugyanúgy délután 4 körül indultunk, viszont csak másnap jóval ebédidő után, 1 körül értünk Debrecenbe.

Szállás
Viktorral Zakopanéban töltöttük az évfordulónkat, és már akkor is a booking.com-on keresztül foglaltam a szállást. Elsőre is teljesen pozitív élményem volt ezzel kapcsolatban, és most sem kellett csalódnom. A booking.com-nak több előnye is van. Az egyik ilyen, hogy a legtöbb esetben nem kell előleget fizetni (kivéve, ha az adott szállás szabályzata erről másképp nem rendelkezik, de ezt a foglalás során az apró betűs részben közlik), azaz csak helyben, megérkezés után kell kifizetned a szállás árát és az idegenforgalmi adót. A másik, hogy gyakran hitelkártya- vagy bankkártyaszám sem kell a foglaláshoz, így teljes biztonságban vagy (de akkor sem kell félned, ha kell - én például eddig csak így foglaltam, és nem volt semmi problémám). A harmadik, és szerintem legnagyobb előnye a bookingnak az, hogy a legtöbb esetben két héttel utazás előtt is módosíthatod vagy lemondhatod a szállást, méghozzá teljesen ingyen. Van olyan eset is (például most, a hollandiai szállásunk esetében), hogy akár indulás előtt 4 nappal is meggondolhatod magad.

És most a szállásunkról pár szót. Szerettem volna minél olcsóbban megúszni (ezt is), viszont a 16 fős hálótermeket szerettük volna elkerülni. Ennyire (még) nem vagyunk kalandos utazók, a kis komfortzónánkhoz tartozik, hogy szerettünk volna csak magunk lenni a szobában. Amszterdamban viszont azok a bookingos szállások, amelyek nem hostelek hálótermeibe szólnak, eléggé drágák (10.000 Ft/fő/éj alatt lehetetlen ilyet találni - legalábbis azon a hétvégén, amikor mi mentünk, egyáltalán nem voltak ennél olcsóbb, elfogadható szállások a belvárosban bookingon). Így hát elkezdtem keresgélni a közelben, és így esett a választásom a Stayokay Haarlemre. Ez is hostel, viszont rendelkezik 4 és 6 fős hálótermekkel is - mi egy 4 fős szobán osztoztunk, amelynek saját kis "fürdőszobája" (zuhanyfülkéje és vécéje) volt, és két emeletes (!) ágy állt benne. Igazi kolesz hangulata volt a szobának, főleg, mivel melegszendvicssütőt és rengeteg rágcsálnivalót is vittünk :D Ami nagyon tetszett nekem, az a padlótól-plafonig ablak volt - itthon is kibírnám! Fontos szempont volt számunkra, hogy legyen parkolója is a szállásunknak, hiszen kocsival utaztunk. Az ár egészen elfogadható volt, 1 főre, 4 nap és 3 éjszaka 29.000 Ft, de ebben az árban egy kiadós svédasztalos reggeli is benne volt. Ezen felül 10 eurót (kb. 3200 Ft-ot) kellett még fizetni idegenforgalmi adó gyanánt (3.40 €/nap/fő)

After Eight helyett ilyen kis cukiság várt minket, amikor elfoglaltuk a szobát: ez egy pici virághagyma, amit elültethetünk és mi magunk gondozhatjuk :) A Stayokay-ben egyébként minden környezetbarát, a hulladékot szelektíven gyűjtik, és minden, az étkezések során feltálalt étel és ital ellenőrzött bio gazdaságokból, bio kereskedésekből származik - még a bárban csapolt sör is! A személyzet kedves és mosolygós, és szívesen segítenek abban, hogy milyen nevezetességeket érdemes felfedezni a környéken. Felárért cserébe kérhettek itt vacsorát is, de a bárba is érdemes beülni egy italra, mert mindig jó a hangulat. A szállás környéke is nagyon szép, Haarlem külvárosi részén van, és közvetlenül egy nagy park terül el mellette. A tengerpart mindössze 6 kilométerre van innen.

Parkolás és közlekedés Amszterdamban
Autóval Amszterdamban eléggé bonyolult közlekedni - parkolni pedig még inkább. Érdemes erre felkészülni, hiszen a belváros utcáin egy órányi parkolási díj akár 8 euró is lehet - tehát az egész napi költőpénzünk rámehet, ha nem vigyázunk. Amennyiben itt van a szállásotok, nincs gond, de mi minden nap Haarlemből utaztunk be Amszterdamba (kb. 20 perc autóval), így gondolnom kellett a parkolásra is. Népszerűek a Park & Ride-ok - napi 8, sőt vasárnap napi 1(!) euróért parkolhatsz itt - csak az a baj, hogy a parkolás rengeteg feltételhez van kötve. A Park & Ride parkolók a külvárosban vannak, s onnan speciális jegyekkel, tömegközlekedéssel juthatsz be a belvárosba. Igazából ez amellett, hogy macerás, nem is nagyon érte volna meg nekünk.

Így hát tovább keresgéltem, és rátaláltam a P1 Parkingra. Több ilyen parkolóház is van a városban, mi az Europarking nevűben voltunk, közvetlenül az Amsterdam Centraal (főpályaudvar) mellett - utcakép itt. Itt a parkolás 1 napra 20 euróba kerül (ami nem olyan horribilis összeg, tekintve, hogy négyfelé osztottuk). Online kell lefoglalni a parkolóhelyedet - ezt itt teheted meg angol, német és holland nyelven. Vigyázz, ha túl későn foglalsz, emelkednek az árak: minimum érkezés előtt 4 nappal érdemes. Ha ki-be szeretnél járkálni a parkolóházból (mint mi, hiszen esténként visszamentünk a szállásra Haarlembe), akkor napi extra 5 eurót kell fizetni érte. Mi három napra foglaltuk a parkolót, így fejenként 18.75 €-t fizettünk (kb. 6000 Ft-ot - a napi 2000 Ft parkolásért pedig kimondottan olcsónak számít Amszterdamban). Amikor begurulunk, a kapunál az érzékelő automatikusan felismeri a rendszámot, és beenged - ugyanígy nap végén kimehetünk. Második és harmadik nap elromlott ez az automata rendszer, de szerencsére az információs ablaknál segítőkészek voltak, csak be kellett mutatnom az érvényes foglalást a foglalási számmal, és a rendszámmal (erről az online fizetés után visszaigazolást kapsz e-mailben, én ezt kinyomtatva vittem magammal). A parkolóház előnye, hogy mindenhez nagyon közel van, a legtöbb nevezetesség maximum 30 perces sétával elérhető innen.

Bevásárlás
Amikor bevásárlásra kerül a sor, mert elfogyott az ásványvíz (vagy a sör), az a benyomása támad az embernek, hogy Amszterdamban nincsenek is szupermarketek. Mi is ebben a hitben éltünk, egészen az utolsó napig - mert tényleg nagyon nehéz rájuk bukkanni! Előfordul, hogy az ablakban semmi nem jelzi: bent egy kisebb bevásárlóközpont rejtőzködik. A legnagyobb szupermarketlánc (Albert Heijn) üzletei közül egynémely úgy néz ki az utcafrontról, mintha egy szálloda bejárata lenne. Semmi csalogató akció, semmi termék, semmi szupermarket felirat... Nagyon cseles! Mindenesetre, ha itt jártok, jegyezzétek meg: a kék Albert Heijn feliratot kell keresni :D

Utasbiztosítás
A Budapest Banknál a dombornyomott kártyákhoz automatikusan jár egy Európában érvényes, alapvető utasbiztosítás, tehát nem kell külön fizetni érte, csak ha magasabb csomagra akarsz váltani (de az alapcsomag is lefedi a balesetek és balszerencsés helyzetek elég széles körét). Én is ebben a helyzetben vagyok, így nekem már nem kellett külön utasbiztosítást kötnöm, de itt például kedvező feltételekkel, akár napi 290 Ft-tól köthetsz biztosítást (a többiek is itt kötöttek).

Étel-ital
Amszterdam nem a legolcsóbb város, de ha kevéssel is beéred, akár már 3-5 euróból is jóllakhatsz, az utcán lévő hotdog, hamburger és sültkrumpli árusok jóvoltából. A kedvezőbb árfekvésű éttermekben egy menü itallal együtt kb. 12-15 euró körül mozog. Ajánlom a Maya Argentin Steakhouse-t - itt az egyik pincér magyar, és ennek örömére ingyen kaptuk az italainkat. A kiszolgálás hihetetlen volt, a rendelésen felül egy csomó apró cukiságot kaptunk: citromos kézfertőtlenítő kendőt, frissítő mentolos cukorkát ebéd után... És el kell, hogy mondjam: ilyen isteni hamburgert még életemben nem ettem. Keressétek meg a helyet, ha erre jártok!

Belépők, kombinált jegyek
Amszterdam legnagyobb múzeumaiba és egyéb nevezetességeibe (pl. Madame Tussauds) nem túl olcsó a belépő - de kombinálva gyakran kedvezőbb áron megveheted őket, a belvárosban található kisebb jegyirodákban. Illetve akkor is kedvezőbb jegyárakhoz juthatsz, ha online foglalsz. Az I amsterdam kártya is rengeteg kedvezményre jogosít fel - mi nem láttuk értelmét annak, hogy megvegyük, viszont ha nem autóval érkeztek Amszterdamba, hanem tömegközlekedéssel szeretnétek mászkálni, és az alábbi nevezetességek közül legalább kettőt-hármat beterveztetek, akkor érdemes lehet rá beruházni. Az I amsterdam kártya 24, 48, 72 és 96 órás változatban kapható, hosszú hétvégékhez tehát ideális - itt olvashattok bővebben. Az alábbiakban felsorolom a legfőbb nevezetességeket, és azok belépőjegyeinek az árát is.

+ Madame Tussauds: klasszikus viaszbábu-múzeum, néhány holland különlegességgel - 24 €
+ Amsterdam Dungeon: interaktív történelmi bemutató "szellemekkel", labirintussal, kínzókamrával - 22 €
+ Icebar: pontosan az, amit a neve alapján várunk - mínusz tíz fok, és a sör valóban jéghideg a jégpohárban - 20 €
+ Heineken Experience: ismerd meg a világhírű sör történetét, pillants bele az elkészítésébe - 15 €
+ Sexmuseum: a neve magáért beszél, 16 év alatt tilos a belépés - 4 €
+ Hempmuseum: ha már legális, akkor érdemes legalább bepillantani a fű múzeumába - 9 €
+ Rijksmuseum: Hollandia nemzeti múzeuma, a világ legnagyobb Rembrandt gyűjteményével - 15 €
+ Anne Frank House: Anne Frank és családja szívszorító történetét ismerhetjük meg a múzeumban - 9 €
+ Van Gogh Museum: a híres festő alkotásainak legnagyobb gyűjteménye található itt - 17 €
+ Canal Cruise: hajókázás Amszterdam csatornáin - 16 €-tól (vízibicikli bérlés 4 fő esetén már 8 €/fő/óra)

Ingyenes látnivalók, programok
Nem muszáj pénzt költened ahhoz, hogy jól érezd magad Amszterdamban. Az egyik előző bejegyzésben részletesebben is bemutattam az alábbi látnivalók többségét - de most röviden még egyszer összefoglalom azokat a nevezetességeket, melyek ingyenesek (vagy nagyon olcsók).

+ Vondelpark - szökűkutak, tavak, kacsák és virágok; romantikus piknikhelyszín nem messze a belvárostól
+ Bloemenmarkt - a világhírű, vízen lebegő piacon igazi holland tulipánhagymákat is beszerezhetsz
+ De Poezenboot - egy belvárosi lakóhajón kialakított különleges cicamenhely
+ Albert Cuypmarkt - teljes utcán végignyúló piac, ahol a sajtoktól kezdve a virágokon át a ruhákig minden kapható
+ Waag - 15. századi hangulatos épület, mely eredetileg a városkapu részét képezte
+ De Wallen - Amszterdam legnagyobb és leghíresebb Vörös lámpás negyede
+ Waterlooplein flea market - a 130 éves bolhapiacon igazi régiségekre és egyedi kincsekre bukkanhatsz
- Museumplein - mászd meg az I amsterdam betűket és barangolj a művészek piacán
- Sajtkóstolás az Amsterdam Cheese Company-ben, vagy bármelyik másik sajtboltban

További hasznos tippek

1. Minden foglalást (szállás, esetleges autóbérlés, parkolóhely-bérlés) nyomtass ki, vagy tárold a telefonodon - talán nem lesz rá szükség, de soha nem lehet tudni. Nekünk a parkolást megerősítő e-mail kinyomtatása nagyon jól jött.
  2. A határátlépéshez mindössze személyi igazolvány szükséges - mindenképp ellenőrizd, nálad van-e indulásnál. Ha autóval utaztok, legyen nálatok pótkerék, elakadásjelző háromszög és láthatósági mellény, valamint elsősegélydoboz a kocsiban.
  3. Mindenképpen itthon válts eurót - külföldön ugyanis már jóval magasabb az árfolyam.
  4. Az eltévedés rengeteg vitát szülhet, ezért mi mindig viszünk GPS-t magunkkal, és pontos koordinátákat is (pl. szállás, parkoló és egyéb nevezetességek koordinátáit, melyeket a Google Térkép segítségével tudsz kikeresni)

Remélem, hasznosnak találtátok ezt a bejegyzést! :)
Van esetleg valami, ami kimaradt, de kíváncsiak vagytok rá?