Diplomaosztós citromtorta

Korábban sokszor készítettem már citromtortát, de mindig Hulalával készült egyszerű krémmel töltöttem meg, ami egy idő után kezdett kissé ...

Korábban sokszor készítettem már citromtortát, de mindig Hulalával készült egyszerű krémmel töltöttem meg, ami egy idő után kezdett kissé unalmassá válni, legalábbis számomra. Így eldöntöttem, hogy kipróbálom a főzött citromkrémet is: több receptet is találtam a neten, mindegyik eltért kicsit a másiktól, így valahogyan én is létrehoztam a sajátomat, a talált recepteket összegyúrva. Bár a mi sapkánk nem ilyen klasszikus diplomaosztó sapi volt, a tortámat mégis így képzeltem el. Sajnos fázisfotókat nem tudtam készíteni díszítés közben, mert annyi dolgunk volt, és éppen az időjárás sem kedvezett a fotózásnak, de azért az elkészítés menetét és persze a receptet is megosztom most veletek :)



Citromtorta főzött krémmel

+ hozzávalók a piskótához (a leírt mennyiségek az emeletes tortára vonatkoznak, ha csak sima, egyszintes tortát szeretnétek, csökkentsétek a mennyiséget 2-3 tojással): 8 tojás, 8 evőkanál cukor, 8 evőkanál liszt, egy nagyobb citrom reszelt héja. 

+ hozzávalók a krémhez (kisebb torta esetében akár felezni is lehet az adagot, vagy arányosan csökkenteni - de a megmaradt krémet babapiskótával poharakba rétegezhetjük, úgy is nagyon finom): 2 csomag vaníliás Dr. Oetker pudingpor, 7 evőkanál porcukor, 6 dl tej, 2 közepes citrom reszelt héja és leve, 1 csomag vaníliás cukor, 20 dkg Rama margarin. 

+ hozzávalók, eszközök a díszítéshez: rózsaszín fondantmassza (készen vásárolt, vagy fél kg porcukorból készített - a fondant elkészítéséről szóló bejegyzést itt olvashatjátok), sodrófa, éles kés, fekete ételszínezék por, kevés víz, ecset, esetleg hurkapálca/fogpiszkáló.


+ a piskóta elkészítése: a tojásokat szétválasztjuk, majd a sárgájákat a cukorral és a citromhéjjal habosra keverjük. Ezután a fehérjéket egy másik tálban kézi mixerrel kemény habbá verjük. Pár kanál fehérjehabot jól összekeverünk a sárga masszával - ezt a trükköt alkalmazom mindig, mert így eléggé fellazul a massza ahhoz, hogy a többi habot gond nélkül felvegye, és így összességében sokkal kevésbé törik össze a hab, mint ha egyszerre adnánk hozzá az összeset. A piskótát én mindig laponként szoktam kisütni, ez kicsit több ideig tart, de garantáltan egyenesek és egyformák lesznek a piskótalapok. Nem nagyon szeretem a tortát késsel elvágni, miután megsült, így szerintem sokkal kevésbé macerás a dolog. A lapok pedig nagyon hamar, kb. 10 perc alatt megsülnek. Én egy nagyobb, 25 cm-es tortaformát, valamint egy alig 10 cm átmérőjű, mini formát használtam ehhez az emeletes tortához.

+ a krém elkészítése: egy apró tipp - amikor pudingos krémmel készítek tortát, először mindig megfőzöm a pudingot, és amíg hűl, addig látok hozzá a piskótalapok elkészítéséhez, mert így éppen kihűl a krém, mire megsül az utolsó piskótalap :) A krémhez a pudingporokat és a porcukrot a tejjel sűrűre főzzük, majd hűlni hagyjuk. Időnként megkavarjuk, hogy ne bőrösödjön, de az se baj, ha esetleg így tesz, mert kézi mixerrel fel lehet oldani a kis csomókat. Miután kihűlt, egy külön tálkában mixerrel habosra keverjük a Rama margarint, és hozzáadjuk a pudinghoz, majd szintén mixerrel jól összekeverjük. Ezután mehet bele a vaníliás cukor és a citromhéj, valamint a citromlé is, de ez utóbbit adagonként öntsük hozzá, és minden keverés után kóstoljuk a krémet. Ha esetleg túl savanyúra sikerülne, 1-2 evőkanál porcukorral javíthatunk a helyzeten. Végül összeállítjuk a tortát - ha rögtön szeretnénk fogyasztani, akkor szép vastagon megkenjük a tetejét és a szélét is, és tejszínhabrózsákkal díszítjük; viszont ha fondant-nal szeretnénk dekorálni, nem muszáj nagyon körbekenni az oldalát, elég csak vékonyan, és jó néhány órára, vagy akár egy egész éjszakára hűtőbe tesszük. 


+ díszítés: miután elkészítettem a fondantmasszát, kevés folyékony, piros ételszínezékkel rózsaszínre festettem. Mindkét tortát ezzel vontam be, de a felső pici tortát néhány csepp vízben feloldott porfestékkel, szélesebb ecsettel feketére színeztem. Szintén ezzel a festékkel készült az alsó tortán lévő minta is: először barokkos mintát töltöttem le a netről és nyomtattam ki, de nem sikerült pontosan kivágnom kisollóval a mintát. Azt szerettem volna, hogy szép legyen a minta, és egy pici szivacsdarabbal akartam felvinni az ételfestéket a fondant-ra. Mivel ez nem sikerült, kénytelen voltam szabad kézzel megfesteni a mintát, ezért közelről kicsit csúnyácska, távolabbról viszont eléggé mutatós lett. Precízebb végeredményt érhetünk el ételfilccel, de az enyém már kifogyóban volt, így inkább a fekete ételfestékkel, és egy vékonyabb ecsettel dolgoztam. Miután a kis tortát a nagyra helyeztem, a tetejére tettem a kalapot, amit már néhány héttel hamarabb elkészítettem fondant-ból, ugyanis a friss fondant eléggé lágy, és nem állt volna meg így, mint a már kiszáradt massza. Szükség esetén hurkapálcákat szúrva a kalap tetejébe merevíthetjük a masszát, vagy esetleg egy erősebb kartonpapírral - persze ilyenkor nem igazán, vagy csak bajosan lehet elfogyasztani. Igaz, mi soha nem szoktuk megenni ezt a tömény cukormasszát, mert nálunk senki nem szereti. Végül a bojtot csináltam meg a sapkára: két kis fondantgilinyót összetekertem, és bojtot formáltam a végére. A masnit nagyon könnyen el lehet készíteni: itt láthattok egy videót arról, hogyan lehet szép masnikat csinálni fondant-ból vagy marcipánból, én is innen tanultam meg. 





Nektek hogy tetszik? :)








Olvastad már?

5 hozzászólás

  1. Gyönyörű lett ismét, kedvet kaptam, hogy süssek valamit :)
    Gratulálok a diplomádhoz& sok sikert az élethez!
    Régebben gyakran sütöttem, de miattad megint el akarom kezdeni. Köszönöm

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök, hogy tetszik a torta, annak pedig még jobban, hogy a tortáim ösztönöztek Téged az újrakezdésre! :) Boldog sütögetést és dekorálást kívánok! :)

      Törlés
  2. Ez valami gyönyörű *-* a minta a szélén és a diplomaosztós kalap, a masni! Mind csodaszép *-*
    Egyébként engem úgy zavart, hogy nálunk ilyen csákó szerűséget adnak :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Dii! :) Bár a mintával nem vagyok teljesen elégedett, örülök, hogy az összképen nem változtat.
      Jaj, ne is mondd... Úgy beleéltem magam, hogy rendes bojtos kis kalapunk lesz, és mint az amerikai tinifilmekben, majd mi is áttesszük a bojtot a másik oldalra - erre úgy néztem ki, mint valami lelkipásztor, vagy matróz, vagy nem is tudom... :D Szinte mindenkin furán állt, de legalább jót nevettünk magunkon és egymáson. :D

      Törlés
  3. Gratulálok a diplomaosztódhoz! Nekem mindig, minden tortád tetszik, ez is. *.* Nekem pont az tetszik az oldalon lévő díszítésben, hogy nem szabályos, hanem olyan kis egyenetlen, de azt is bájosan teszi. Szerintem sokkal jobb így, mintha egyenletes mintát készítettél volna. De ahogy Édesanyám szokta mindig mondogatni "Bezzeg, ha direkt akartam volna ilyenre, biztos nem sikerül" :) Szóval a legjobb dolgok néha véletlenül alakulnak úgy. :D

    VálaszTörlés

Flickr Images