Életképek (és egy kis elmélkedés a blogokról)

Sajnos most megint rossz idő van, de annyira örültem, hogy az elmúlt 1-2 hétben csak úgy tombolt a vénasszonyok nyara! :) Készítettem néhá...

Sajnos most megint rossz idő van, de annyira örültem, hogy az elmúlt 1-2 hétben csak úgy tombolt a vénasszonyok nyara! :) Készítettem néhány őszies fotót, Viktor elcsalt biciklitúrázni, szalonnát is sütöttünk, na és persze a Glamour-napok alatt is feltöltekeztem lelkileg-ruhatárilag! :)



Valahogy hihetetlen számomra, hogy mindjárt vége ennek a hónapnak. Persze ez túlzás, hiszen csak a közepénél járunk, de 23-án egy jó hosszú, konzultációs héttel egybekötött szünet kezdődik - és mire annak vége, már november lesz! Úgy érzem, nagyon sok dolgom lenne (van is), és mégsem haladok vele semmire. Igazából elmaradva nem vagyok semmivel, lehet ez az utolsó év pánikja csupán, vagy nem tudom :D A szakdolgozatommal kellene többet foglalkoznom, de úgy gondolom, az elkövetkező két hétben bőven lesz rá még időm (meg még decemberben-januárban is). 

És itt engedjetek meg nekem egy kis beharangozást: a szakdolgozatomban a hazai, nők által, tipikus női témákban(!) írt blogokkal foglalkozom. Az érdekel, hogyan ítéli meg az átlagember ezeket a divattal, szépségápolással, életmóddal, lakberendezéssel vagy sütéssel/főzéssel kapcsolatos blogokat, hogyan látja a bloggerinákat? Sajnos tapasztalatom szerint sokszor negatív értelemben használják ezt a kifejezést, hiszen a tipikus női témákhoz minden nő ért, "bárki össze tud dobni egy-egy blogot a fakanál mellől". Célom, hogy ezt megcáfoljam: szerintem egy bloggal igenis dolgozni kell, még akkor is, ha egy baba-mama blogról van szó, vagy egyszerűen csak otthon főzöget-sütöget valaki, és a receptjeit, tapasztalatait osztja meg ilyen formában másokkal. Találkoztam olyan írásokkal, melyek azt sugallják, hogy addig nem leszünk egyenrangúak a férfiakkal, amíg nem lesz több olyan női blogger, aki közéleti, politikai, üzleti (tehát komoly) témákról ír. Szerintem ez is dicséretes, és igenis legyen még több olyan blog is - viszont ne tekintsük már alacsonyabb rendűnek a "fakanál mellől írt" blogokat sem. Ha kisbabát várnék, nyilván babázással foglalkozó blogokat olvasgatnék, mert bár minden nő képes gyereket szülni és valószínűleg képes őt fel is nevelni, azért mégiscsak megnyugtató mások tapasztalatait, élményeit olvasni ezzel kapcsolatban. Ugyanígy, ha egy kezdő háziasszony főzni tanul, nyilván nem az aktuális közéleti eseményeket fogja elsősorban böngészni, hanem inkább hozzá hasonló kezdők által írt gasztroblogokat. Minden nő ért ezekhez a dolgokhoz, ez igaz, viszont ezeket egymástól tanuljuk, édesanyáinktól, barátnőinktől - és igen, a női bloggerektől. 

Emellett még sok más dologra ki szeretnék térni a dolgozatomban (például arra, hogy a cégekkel történő együttműködés mennyiben befolyásolja egy-egy blognak és a szerzőjének a hitelességét), de a fő célom az, hogy bebizonyítsam: minden blognak és bloggerinának van létjogosultsága, akkor is, ha esetleg nem világszínvonalú, vagy csupán tíz-húsz ember olvassa, vagy olyan "átlagos" témával foglalkozik, mint a sütés, főzés, szépségápolás, vagy a babavárás. 

Még nem tudom, mikor, de mindenképpen szeretnék majd kérdőívet is összeállítani (egyet azoknak, akik csak olvassák a blogokat, és külön egyet a bloggerináknak is), ebben pedig majd a segítségeteket is kérném a jövőben. Ígérem, nem lesz túl terjengős egyik sem, csak néhány percet vesz majd igénybe a kitöltésük! :) Nagyon remélem, hogy számíthatok majd Rátok! :) 



Remélem, még vissza fog térni kicsit a jó idő, mert szeretnénk kirándulni egyet a szünet alatt! :)



Mit gondoltok a szakdolgozati témámról?
Ti hogy látjátok, milyen véleménnyel vannak az emberek az átlagos női blogokról és bloggerekről?
Fel meritek vállalni az ismerőseitek körében, hogy blogot írtok?










Olvastad már?

20 hozzászólás

  1. Gyönyörű és nagyon hangulatos képek, imádtam őket nézegetni! A szakdolgozatot nekem is épp ideje lenne komolyra vennem, hetek óta úgy vagyok vele, hogy majd.. a múltkor már elkezdtem, de ez egy délután után abba is maradt :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Dii :) Hát az biztos, hogy nehéz rászánni magunkat... miről írsz? :)

      Törlés
  2. Visszaolvasva: ezért a hozzászólásért valószínűleg sokan nem fognak szeretni, de úgy gondolom minden érmének két oldala van, úgyhogy...

    Nő vagyok, és így természetesen szívesen olvasok női témákkal foglalkozó blogokat, és ha már felhoztad a témát, őszinte leszek ezzel kapcsolatban: abszolút meg tudom érteni a negatív megítélést az ilyen blogok iránt. Sajnos nem véletlen ez a hozzáállás, és azt be kell látni, hogy rettentő sok esetben van alapja a kritikának.

    Mivel a blogolás mindenki számára egyszerűen elérhető lehetőség, bárki nekikezdhet, éppen ezért nagyon-nagyon vegyes a felhozatal. S amellett, hogy rengeteg igényes oldal van, nagyon könnyű silány blogokra bukkanni, amelyek a magas színvonalú blogok megítélését is rontják. Ez a baj.

    Egyrészt: a blogolásban nem csak a téma/tartalom a lényeg (egyetértek Veled egyet abban, hogy egy közéleti és egy kismamablog is ugyanolyan értékes lehet), hanem rengeteg más szempont is van, ami döntő abban, hogy az olvasó hogyan ítéli meg a blogot. Gondolok itt olyan alapvető dolgokra, mint a helyesírás (egy pocsék helyesírással rendelkező blog hiába tartalmaz értékes írásokat, elüldözi az olvasókat, és műveletlen szerkesztőt feltételez), esztétikus blogdesign (ha az embernek nincs szépérzéke, nem kell erőltetni, ami nem megy, jobb az alap témáknál maradni, mint karikatúrát csinálni az oldalból), fotók minősége (én megértem, hogy nem mindenkinek van lehetősége profi gépre beruházni, de a telefonnal lőtt, homályos förmedvények határozottan rontják a blog minőségét, bármilyen nagy szeretettel készültek).

    Másrészt: ami a tartalmat illeti, női témákból tipikusan egyszerű rizsázni, minőségi tartalom nélkül húzni a szót, hiteltelenül szónokolni valamiről. Gyakorlatilag bármivel kapcsolatban a végtelenségig lehet nyújtani a bejegyzést, mint a rétestésztát, közhelyeket puffogtatni, abszolút redundáns dolgokat oldalakon keresztül ecsetelni, vagy épp teljesen magától értetődő/minimális munkával összeszedett dolgokról áriázni. Hány olyan, abszolút céltalan, időrabló poszttal találkozhatunk, mint egy "termékteszt", ami mindössze egy csuklóra húzott csíkból áll olyan konklúziókkal, hogy juj mennyire gyűjti az ujjlenyomatokat a rúzs tokja; egy "inspirációs poszt", ami nem más, mint egy Pinterestről 10 perc alatt összegyűjtött képcsokor, amivel a szerkesztő letudta az aznapi bejegyzést; semmitmondó "haul posztok", avagy dörgöljük az olvasó orra alá, mire van pénzünk stb.

    Legyünk őszinték, egy női témákkal foglalkozó blog létrehozásához nem kell semmilyen speciális előképzettség, se anyagi tőke, hiszen rengeteg ingyenes blogplatform van, ahol bárki létrehozhat magának egy oldalt, és már kezdheti is a posztolást. Csak szabadidő kell hozzá, és egy természetes érdeklődés a "női témák" iránt, ami valószínűleg sokakban megvan. Ez alapvetően nem tűnik egy túlzottan bonyolult dolognak, tehát hát ha ezek után még annyi energiát sem fektet bele az illető, és olyan dolgokkal égeti magát, mint amit az előző bekezdésben felsoroltam, akkor joggal érdemli ki, hogy komolytalannak titulálják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy sokaknak nem tetszik, viszont én nagyon örültem a hozzászólásodnak! De komolyan :) Nagyon sok mindenben egyetértek Veled, és a kutatásom szempontjából is rendkívül hasznosnak találtam a kommentedet.

      Egyrészt megbizonyosodtam arról, hogy valóban jól látom a helyzetet, tehát a női blogokról általában negatív képet alkotnak az emberek. Teljesen egyetértek Veled abban, hogy sok esetben jogos a kritika, viszont általában nem találkozom a "Tisztelet a kivételnek" jellegű véleményekkel, vagyis egy kalap alá veszik a színvonalasabb blogokat is azokkal, amelyeket a hozzászólásodban említettél. Olyan ez számomra, mintha újra kisgyerek lennék, amikor az egyik osztálytársam csintalansága miatt büntették az egész osztályt.

      Elismerem, tényleg vannak olyan blogok, amelyek láttán legszívesebben sírva fakadnék; vagy éppen azon gondolkozom, hogy ezt a szerző most viccnek szánta-e vagy pedig komolyan gondolja. Tényleg vannak ilyenek, de igazságtalannak tartom, hogy ezek alapján ítélik meg nagyon sokan az összes többi blogot, melyek talán kevésbé olvasottak, de színvonalasak. Mindezek ellenére úgy gondolom, a színvonalon aluli blogoknak is joguk van létezni. Tanulmányaim során egyszer az egyik neotelevízióval kapcsolatos tanulmányban olvastam egy emlékezetes megjegyzést: Hankiss Elemér szerint a tévéműsoroknak csak 20 százaléka ér valamit, a többi szemét. A tanulmány szerzője viszont úgy gondolja, hogy a kínálatban annak is jelen kell lennie, amit én szemétnek tartok, hiszen lehet, hogy valaki más éppen abban leli örömét (ez az ízlés demokráciája).

      Úgy gondolom, hogy van valamilyen oka (pszichológiai vagy egyéb, sajnos ezen a területen nem vagyok jártas), amiért azok a lányok, akiknek a blogját sokszor kritizálják, tovább folytatják a tevékenységüket. Nem lehet őket megszidni azért, mert ez nekik örömöt okoz - az ilyen blogokat egyszerűen nem kell olvasnunk, ha nem tetszik (én sem olvasom őket). Facebookon is találkozunk rengeteg szánalomra méltó emberrel, akik ötpercenként frissítik az állapotukat, és mindent megosztanak a magánéletükről, olyat is, ami esetleg nem tartozna másra. Ezt sorolhatnám sokáig, de a lényeg, amit ki szeretnék hozni: mindebből nem következik az, hogy mindenki ilyen, aki fent van facebookon. És a "gáz embereknek" sem lehet és nem is szabad szerintem megtiltani, hogy azt csinálják, amit, amíg másoknak nem ártanak vele, és amíg ebben ők örömüket lelik. Egyszerűen ki kell törölni az ilyen embereket, vagy letiltani, és kész, de általánosítani szerintem egyik esetben sem szerencsés.

      Törlés
  3. Gyönyörű képek készültek, a kutyót meg kell zabálni :) :) A szakdolgozat témája érdekes, szerteágazó és biztosan sokat lehet róla írni :) Ha lesz kérdőív, én mindenképpen kitöltöm. A blogokról, a blogok világáról szerintem az átlagemberek nagy része nem tud, így lehet sokan nem is tudnak véleményt alkotni róluk. Akik pedig becsöppentek ebbe a világba, nem nagyon tudnak "szabadulni". Én kb 3 éve olvasok blogokat, az elsőre egy termékteszt miatt jutottam el, és aztán sorban jött a többi, ma már minimum 40 blogra iratkoztam fel. Amíg én nem írogattam a saját kis blogom, addig a véleményem az volt, hogy hűűű, milyen szuperül le tudja írni xyz bloggerina az adott terméket, ezt érdemes lenne megvenni/kipróbálni stb. Miután elkezdtem írni a blogot, több más lánnyal volt szerencsém találkozni és rájöttem, hogy élőben is milyen aranyosak és még jobban elkezdtem szeretni a blogjaikat :) De visszakanyarodva az eredeti kérdésre, hogy aki olvassa a blogokat mit gondol az írókról - szerintem sokszor azt, amit én gondoltam csak olvasóként, hogy milyen igényesen ír x, milyen szépek a képek y-nál, milyen jó kis terméket mutatott be, milyen jó a humora. Az, hogy vannak negatív kommentelők, negatív vélemények, előfordul, nem tetszhet mindenkinek minden. Az ismerőseim nagy része tudja, hogy blogolok, de azért nem mindenkinek említettem :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszenek a képek! :) Nagyon kis okos Gömböc, mert tudja, hogy nem szabad bejönnie, így mindig csak megáll az ajtóban, és nézelődik :D

      Nagyon érdekes volt olvasnom a kommentedet, aranyos, hogy ennyire pozitívan állsz a kérdéshez, meg magukhoz a blogokhoz :) Én azonban inkább úgy látom, hogy nagyon kevesen vannak hozzád hasonlóak. Persze gondolom, ha egy blog "színvonalon aluli", akkor Te sem gondolhatsz ilyeneket róla, de úgy hiszem, hogy mindenkiben ott van a fejlődés lehetősége. Mindig az egyik kedvenc blogomra, a Cupcakes and cashmere-ra gondolok, amely a világ egyik legolvasottabb női blogja lett - azonban ha 2008-ig visszalapozunk, azt vesszük észre, hogy az akkori kis kezdetleges bejegyzések semmivel sem voltak különbek mint akármelyikünké (sőt, megkockáztatom, némely kezdő különbeket ír). Tehát ha így áll a helyzet, nem is szabad olyat mondani egy-egy blogra, hogy színvonalon aluli, hiszen ki tudja, lehet néhány év múlva hatalmasat lép előre.

      Törlés
  4. Mostanában annyi negatív kicsengésű bejegyzést olvastam a bloggerekről, hogy már ki voltam éhezve arra, hogy valami pozitívat olvassak <3
    Azoknak, akik szerint a női dolgokkal foglalkozó blogok unalmasak, üzenem, hogy léteznek direkt férfiaknak írt blogok is, amik meg férfias dolgokkal foglalkoznak (autók, filmek, kütyük, de még ruhák is vannak ilyen blogokon). És az sem lett alacsonyabb rendű attól, hogy "komolytalan" témákkal foglalkozik. Igen, kellenek olyan blogok/honlapok, ahol fontos és gondolatébresztő cikkek születnek, de aki csak ezeket tartja "értelmesnek", az remélem még sosem használta kikapcsolódásra az internetet, tévét, újságolvasás stb. Kell a kikapcsolódás is, és én nőként szeretek a nőies dolgokról olvasni :) Ettől még nem csúszott le a bokámig az IQ-m :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett ez a bejegyzés Neked! :) Talán a névrokonság teszi, de éppen ugyanezt hoztam fel egyszer példának én is: az autókkal, motorokkal, meg mindenféle férfias dolgokkal kapcsolatos blogokról érdekes módon nem olvastam lekicsinylő kommenteket (vagy csak nem kutattam még eddig elég alaposan, de ezt akkor be fogom pótolni). Valójában szerintem ez amiatt van, hogy az elmarasztaló vélemények elsősorban nőktől származnak - hiszen legyünk őszinték, a férfiakat általában nem érdekli ez a téma. Az a furcsa benyomásom támadt, hogy néhányan közülünk a férfiakkal való egyenjogúságunkat féltik; legalábbis némely cikkben ez az egyik fő gondolat. Na most akkor mi is kezdjünk el autókról, játékokról meg kütyükről írni? De hát még így se leszünk egyenlők - akkor pedig a pasik kezdjenek el szépségápolásról és gyereknevelésről értekezni? Szerintem nem ezen a területen kellene mérni az egyenjogúságot.

      Törlés
  5. Szerintem a te blogod érdekes, igényes, sokrétű. A képeid nagyon szépek.
    Biztosan érdekes lesz erről a témáról szakdolgozatot írnod.
    Sok sikert kívánok hozzá!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon kedves vagy, örülök, hogy így gondolod! :) Köszönöm!

      Törlés
  6. Szerintem elég komplex (de érdekes) témát választottál, remélem sikerül majd feldolgozni a sok adatot. :) Egy blogot tényleg ápolni kell, törődni vele, mert ami megjelenik az internetes blog-felületen, az a szerzőjét is minősíti. :)
    A képek, pedig szuperek, mint mindig, mintha a pinteresten szörfölgetnék!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az biztos, hogy nagyon összetett a téma, és ráadásul azt vettem észre, hogy eddig senki nem foglalkozott vele komolyabban. Így nincs kiindulási alapom sem, viszont talán éppen ez a pozitívum benne :) Egyetértek Veled abban, hogy egy blog sokat mond magáról a szerzőről is, de szerintem mindenkinek a saját felelőssége, hogy mit és hogyan tesz közzé. Nincsen két egyforma blog, de szerintem valamilyen célja, előnye, mindegyiknek van (még akkor is, ha nagyon-nagyon mélyre kell ásni azért, hogy ezt megértsük).

      Örülök, hogy tetszenek a képek, ennél nagyobb bókot nem is kaphattam volna *-*

      Törlés
  7. A tipikus női témákhoz mindenki ért? Hajjaj, ha nem is, akkor is beleszólnak, mint idegenek a gyereknevelésbe.
    Tudom, hogy a szakdolgozat nem publikus, de azért remélem, pár következtetést megosztasz majd velünk a blogon is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze ez egy nagyon eltúlzott megjegyzés, viszont sajnos a legtöbb női blogokkal foglalkozó cikkben ez a gondolat köszön vissza. Persze sokan hangsúlyozzák, hogy ebben a témában is lehet profi módon írni. Ennek ellenére mégis azt érzem, hogy ez körülbelül olyan, mintha azt mondanánk, hogy rántottát csinálni mindenki tud, de van néhány a világon, amelyik különösen finom, és csak ez utóbbiakkal kell foglalkozni.

      Nem igazán áll szándékomban titkosítani a dolgozatot, és néhány kutatási eredményt szeretnék megosztani majd Veletek is, hiszen nem csak magam miatt választottam ezt a témát :)

      Törlés
  8. Jó téma, óriási tereppel és kutatási felülettel. Nekem erről, hogy női téma és csajoskodás a Cosmopolitan jut eszembe, pedig én jobban szeretem az Ellet és a Marie Clairt (nyilván ebben most rengeteg rejtett utalás volt). A levélmintás süti annyira,de annyira szuper és hangulatos!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kezdtek megijeszteni, hogy túl nagy feladatot vállaltam! :D De persze még lesz rá időm bőven. Igen, szerintem sokan vannak így ezzel sajnos... Annak ellenére, hogy én is inkább az Elle-t és a Marie Claire-t, meg az ezekhez hasonló stílusban írt magazinokat és blogokat preferálom, a Cosmo-jellegű bloggereket és bejegyzéseket sem kell rögtön leírni. Célközönségük ugyanúgy van, mint az előbb említetteknek, hiszen attól még, mert nők vagyunk, nekünk sem muszáj egyformának lennünk, és ugyanazt olvasnunk :) Néha kicsit én is hajlamos vagyok az elitizmusra, és amikor a kezembe akad egy Cosmo, sokszor nem bírom magam türtőztetni, amikor arról olvasok, hogy milyen jók és izgalmasak az egyéjszakás kalandok, és így tovább... Pedig nem lenne szabad ítélkezni, és ilyenkor szégyellem is magam rendesen. Csak azért, mert nem a mi ízlésvilágunknak megfelelő valamilyen tartalom, nem kell feltétlenül elítélni vagy lealacsonyítani. És azt is hozzáteszem, hogy a Cosmóban is szoktam azért remek cikkekre bukkanni! Nyilván felvettek egy profilt, amihez tartaniuk kell magukat, és a célközönségük is más, mint például az Elle-nek, de ettől még egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál.

      Törlés
  9. Nagyon jó szakdolgozat téma! Érdekes és bőven van mit írni róla! Jó lehet ebben a témában kutatni! Főleg, hogy a te blogod is nagyszerű, nagyon szeretek ide feljárni, imádom! Igazán igényes vagy és kreatív,ami szerintem alapvető szempont egy blognál! Nekem is van blogom, több is, de sajnos mostanában nincs időm foglalkozni velük rendszeresen, amit sajnálok is, de ugyanakkor bezárni sem lenne szívem, így viszont nem nagyon van értelme működtetni..Pedig ötletem lenne elég..De neked további sok sikert!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy így látod! :) Remélem hasznosnak bizonyul majd a kutatás, és le tudok majd vonni valamilyen értelmes következtetést... :) Köszönöm a kedves szavakat! Sajnos nem tudom megnézni az adatlapodat, és így a blogjaidat sem, pedig szívesen beleolvasnék valamelyikbe. :)

      Törlés

Flickr Images