Antikolás egyfázisú repesztőlakkal

Már korábban, a Kincsek fillérekért rovatban mutattam Nektek ezt a dupla képkeretet, amit a GoodsMarketban vásároltam, és említettem, hog...

Már korábban, a Kincsek fillérekért rovatban mutattam Nektek ezt a dupla képkeretet, amit a GoodsMarketban vásároltam, és említettem, hogy azóta már átesett egy átalakításon. Nem tudom, mennyire sikerült antik hatást elérnem, mindenesetre a célom ez volt. Ehhez arany- és elefántcsontszínű akrilfestéket, valamint egyfázisú repesztőlakkot használtam (795 Ft-ért vettem a helyi papírboltban). Mielőtt belevágtam az antikolásba, gondosan tanulmányoztam a repesztőlakk használatát. Ha kíváncsiak vagytok, hogyan kell dolgozni vele, kattintsatok az Olvass tovább-ra! :)




Nemcsak arany, hanem bronzszínű akrilfestéket is vásároltam, és mielőtt nekiestem volna a képkeret elejének, a hátulján csináltam egy-egy próbát mindkét színnel. Ezt nem bántam meg, mert különben a bronz mellett döntöttem volna, pedig az arannyal sokkal finomabb hatást lehet elérni. Tehát akármilyen felületen is szeretnétek használni a repesztőlakkot (akár kerámián is lehet), mindenképpen végezzetek előtte színpróbát. Bátraknak nem muszáj! :D


A repesztőlakk használatakor a legfontosabb szabály, hogy mindig hagyjunk minden réteget alaposan megszáradni. A fenti képen láthatjátok a pontos sorrendet: 
  1. először lefestettem az alapszínnel a képkeretet - ez fog majd később kilátszódni a repedésekben
  2. miután ez megszáradt, repesztőlakkal kentem át a felületet, az aranyszínű festéssel párhuzamosan. Nem kell túl vastagon bekenni, de azért ne is legyen túl vékony a lakkréteg, meg kell találni az arany középutat. Vigyázni kell, mert nagyon híg és csöpögős a lakk!
  3. a lakk száradása már több időt vesz igénybe, mint a festékrétegé, de megéri kivárni. Ezután az aranyszínű festésre, valamint a lakkréteg felviteli irányára merőlegesen visszük fel a fedőréteget, ami ez esetben elefántcsontszínű akrilfesték. (Úgy gondolom, ez szebb hatás eredményez, mint ha hófehérrel készítettem volna). Persze nem kötelező merőlegesen festeni a legfelső réteget, de ha a lakkréteggel párhuzamos vonalakban festjük, sokkal szélesebbek lesznek a repedések (a legutolsó képen majd láthatjátok, hogy miről is beszélek).

Díszítés nélkül is hagyhatjuk az antikolt képkeretet, de én szalvétamintákkal tovább dekoráltam. Ha a szalvétából a mintákat tépjük, és nem vágjuk, sokkal természetesebb hatást érünk el. A háromrétegű szalvétát szét kell szedni, csak a legfelső, színes réteget kell felhasználni. Nem volt itthon découpage ragasztóm, viszont elárulok egy titkot: néhány csepp vízzel éppen olyan gyönyörűen ráragad a szalvéta a felületre, mint ragasztóval - és csodák csodájára, ingyen volt. Lehet mondani, hogy ezzel nem lesz olyan szép a végeredmény, de nekem megfelel, le nem jön a szalvéta, szépen tapad a felületre, tehát a fő célt elértem :) Természetesen nem mindig kerülhető ki a ragasztó használata, de ebben az esetben szerintem igen. Fontos: az egyfázisú repesztőlakkot nem kenhetjük a szalvéta fölé, viszont kétfázisúval még szebb hatást lehet elérni, mert az a szalvétaminták fölött is használható, és olyan lesz a végeredmény, mint egy gyönyörű, régi freskó.


Annyira belejöttem a repesztgetésbe, hogy rögtön nekiestem egy kis fadoboznak is, ami már rengeteg átalakításon átesett, ezért alaposan le kellett csiszolnom a felületét, mielőtt befestettem. Mohóságomban elkövettem azt a hibát, hogy nem nyitott, hanem zárt állapotban kentem fel az egyes rétegeket a dobozkára. Így amikor mindennel készen voltam, és ki akartam nyitni, szomorúan konstatáltam, hogy bizony összeragadt az alja és a teteje :D Egy éles késsel kellett körben felfeszegetnem a lakk- és festékrétegeket, hogy ki tudjam nyitni a dobozkát (ez sajnos látszik is, picit csúnya lett a széle...)


Ez a kis virágcserép volt a prototípus. Amikor megvettem a repesztőlakkot, még nem volt itthon olyan akrilfestékem, amit az antikoláshoz használni tudtam volna, csupán fehér, és egy kis maradék kék. De ez nem állhatott az utamba :D Itt minden réteget párhuzamosan kentem fel, láthatjátok is, hogy a repedések sokkal szélesebbek, és hosszabbak, mint a képkeret és a dobozka esetében. 


Nektek hogy tetszenek az átalakított tárgyak? :)
Próbáltátok már ezt a technikát?





Olvastad már?

14 hozzászólás

  1. Egy időben megszállottja voltam ennek a technikának. Rengetek fából készült díszt alakítgattam át. Nagyon jól sikerült a képkeret és a ládika. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértelek, én is csak nehezen tudom magam türtőztetni, hogy ne antikoljak minden kezem ügyébe kerülő tárgyat :D Örülök, hogy tetszenek :)

      Törlés
  2. Ez szuper! Már régóta ki akartam próbálni ezt a technikát, de eddig nem mertem, mert valahogy túl macerásnak tartottam, de annyira jól mutat! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyáltalán nem macerás, persze a száradási időt ki kell várni, de szerintem nagyon egyszerű technika! :) Megéri kipróbálni!

      Törlés
  3. Ismét csodásat alkottál :) A repesztőlakkot már nagyon rég ki akarom próbálni, de sosem jutottam odáig, hogy beszerezzem :) Pedig nagyon szép hatást lehet vele elérni! Nem hittem volna, hogy vízzel is ilyen szépen felkerül a szalvéta. Az a ládika pedig most a szívem csücske lett *-*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm *-* Én is régóta szemezgettem vele, aztán végül csak megvettem, de nem bántam meg! Ráadásul egy kis tégely nagyon sokáig elég :)
      Örülök, hogy tetszik a ládika! :))

      Törlés
  4. very pretty :)

    http://sbr-fashion-fashion.blogspot.com/

    VálaszTörlés
  5. Nagyon ügyes vagy, minden szépséges lett ^^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Réka, örülök, hogy tetszik minden, amit átalakítottam! :)

      Törlés
  6. Nagyon kreatív vagy, engem is egyre jobban érdekelnek ezek a diy dolgok! :) Gyönyörű mind a 3 termék, a virágcserép tetszik a legjobban a kék mániámból adódóan! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is nagyon szeretem a diy dolgokat, folyamatosan új ötletek után kutatok, és a blogot is igyekszem ilyen irányba terelni :) Örülök, hogy minden tetszik. Nem gondoltam volna, hogy valakinek a cserép lesz a kedvence! :)

      Törlés
  7. Nagyon szépek, én is szeretnék ilyesmit, de azt hiszem nem lenne hozzá türelmem :) Ügyes vagy!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik Neked! :) Nem igényel olyan nagy türelmet, csak a száradási időket kell kivárni, úgyhogy ez ne tartson vissza semmiképpen! :)

      Törlés

Flickr Images