A tökéletes csokitorta másfél óra alatt

Tegnap anyuhoz szerenádozni jött az osztálya, és megígértem neki már korábban, hogy sütök egy csokitortát erre az alkalomra. Reggel már 7-...

Tegnap anyuhoz szerenádozni jött az osztálya, és megígértem neki már korábban, hogy sütök egy csokitortát erre az alkalomra. Reggel már 7-kor felkeltem és nekiláttam elkészíteni a tortát, méghozzá rekordsebességgel, ugyanis délben indulnom kellett suliba. Magamat is megleptem, de már olyan rutinnal készítettem el a tortát, hogy másfél óra alatt végeztem vele. Tisztában vagyok vele, hogy nagyon sokan tudnak csokitortát sütni, ti is biztosan tudtok, és nem is csak magát a receptet akarom veletek megosztani, hanem az apró trükköket is, amik segítenek abban, hogy a torta tökéletesen sikerüljön - másfél óra alatt.



Rengeteg időt tud elvenni, ha valami félresikerül... a hibát szerintem jobb megelőzni, mint kijavítani, és lehet, hogy ezeknek a tippeknek a többsége pepecselésnek tűnik, de összességében mégis több időt takaríthatunk meg így. Lássuk, milyen rossz dolgok történhetnek a piskótával:
  1. Összeesik, behorpad a közepe, nem nő meg eléggé
    Ennek több oka is lehet. Például a leggyakoribb ok, hogy a fehérjehab túlságosan összetört, amikor a piskótatésztába forgattuk. Eleinte nekem is besüppedt minden piskótám közepe, mert becsületesen úgy csináltam, ahogy a recept mondja (ahány tojássárgája, annyi kanál kristálycukorral kell habosra keverni, majd ugyanannyi kanál liszt - vagy mínusz 1-2 kanál liszt, és helyette kakaópor... - és ebbe óvatosan forgatjuk bele a habot). Az a gond, hogy ha így csináljuk, az alaptészta eléggé sűrű, és nagyon nehéz ÓVATOSAN beleforgatni a habot. Ezért az én trükköm a következő: két jó nagy kanál fehérjehabot először kíméletlenül összekeverek a tésztával, és azután, az így fellazult tésztába sokkal könnyebb a maradék habot beleforgatni, néhány könnyed kavarás és kész is van. Így a piskótatészta is könnyű marad, nem törik össze a hab nagy része! :) 
    A másik dolog, amiért behorpadhat a piskóta: ha túl hamar nyitjuk rá a sütő ajtaját. Tíz percig nem szabad ránézni a piskótára, ezt a saját káromon tanultam meg. És még egy apróság: villa helyett kötőtűvel szoktam megnézni, megsült-e már (hiszen eleve is "tűpróba" a neve, de mégis sokan villával csinálják). A kötőtű nem rontja el a piskótát, alig látszik a helye, miután kihúztuk :) És végül: a piskótát fejjel lefelé fordítva kell hűteni. Miután megsült, nem szoktam a formájában hagyni, mert akkor aztán tényleg össze fog esni. Én a kész piskótát rögtön szalvétára borítom, fejjel lefelé, és megvárom, amíg kihűl.
  2. A két (vagy három) piskótalap ferde, nem egyforma vastagok
    Ez akkor történik meg, ha a kész tortát nem vágjuk fel jól. Mivel én soha nem tudom szépen lapokra vágni a tortát, ezért egyáltalán nem is vágom. Bár állítólag, ha a piskótatészta egyszer már készen van, rögtön meg kell sütni az egészet. Én akkor sem tapasztalok semmilyen negatív változást rajta, amikor 2 vagy 3 lapot sütök egymás után. Szépen két-három egyenlő részre osztjuk a tésztát, így a kisült lapok teljesen egyformák lesznek.
  3. A piskóta odaég, leragad, nem jön ki
    Bárkivel, még a legtapasztaltabb háziasszonnyal is megtörténhet, hogy odaég a piskóta, vagy a tortaforma aljára, szélére ragad, akármilyen jól is lett kivajazva. Ez persze mindig akkor történik, amikor a legfontosabb, hogy a torta tökéletes legyen. Ezt én úgy előzöm meg, hogy a tortaformát kivajazom, és ezután még sütőpapírral is kibélelem. Lehet, hogy néhány perces pluszmunka, viszont így a piskóta garantáltan, soha nem fog odaégni!

A tökéletes csokikrémet sokáig keresi az ember. Sokfélét próbáltam már az alatt a pár év alatt, mióta hobbicukrászként sütögetek, de végül a legegyszerűbb recept lett a befutó. Általában már azelőtt elkészítem, hogy a piskótasütésnek nekilátok, így mire megsülnek a tortalapok, a puding már eléggé kihűlt ahhoz, hogy belekeverhessem a margarint. Merthogy az én krémem egy pudingos krém. Először egy csomag Dr. Oetker vaníliás pudingport (nem csokisat, bár azzal is finom, de én a krémet kakaóporral szeretem ízesíteni) 4 evőkanál porcukorral és fél liter tejjel sűrűre főzök. Miután kihűlt (a folyamat gyorsítható: télen ki kell rakni az ablakba, vagy a krémes tálat egy nagyobb tálba helyezni, amiben hideg víz van), hozzákeverek kézi mixerrel 25 dkg Rama margarint, és 3 púpozott evőkanál, jó minőségű holland kakaóport. Lássuk, mik történhetnek a krémmel:
  1. A puding csomós lett, kis kemény pudingdarabok vannak a krémben
    Sajnos ez bárkivel megeshet. Természetesen folyamatosan kavargatni kell főzés közben a pudingot, de néha így is csomóssá válhat (főleg, ha tojásos krémet főzünk.. nekem valahogy az mindig csomós lesz kicsit!) Én is jártam már így párszor, de nem kell kétségbe esni: levesszűrőn át kell passzírozni az összes krémet, mert azon az apró kis göbök is fennakadnak. Így a krém bársonyos lesz, és csomómentes.
  2. A margarin nem keveredett fel jól/megolvadt a krémben
    A margarint előbb egy külön tálban a kézi mixerrel habosra kell keverni, és időben, már a krém elkészítése előtt néhány órával ki kell venni a hűtőből, hogy felengedjen (de nem szabad megolvasztani...). Így nem lesz darabkás. Amikor pedig megolvadt a margarin a krémben, az amiatt van, mert a krém túl meleg. Ilyenkor még nem szabad belekeverni a margarint, mert akkor a krém nem lesz túl jól kenhető.
  3. Nem tudom egyenesen felkenni a krémet a tortára, ferde lesz
    Nem akarom osztani az észt, én sem csinálok tökéletesen egyenes felszínű tortákat, viszont rájöttem, hogyan lehet tökéletesíteni a "tortakenést". A krémet krémnyomóba adagoljuk, és nem teszünk rá semmilyen fejet, hanem mintha kis hurkákat rajzolnánk, körbenyomkodjuk a torta tetejét, a szélétől kezdve. Ezután késsel elegyengetjük a felszínét, és jó esetben teljesen egyenes lesz a tortánk teteje. 

Ha mégsem lesz egyenes, akkor a díszítéssel lehet rajta segíteni. Két olyan díszítő technikát mutatok meg Nektek, amivel nem több, mint 10 perc alatt garantáltan fel lehet dobni a tortát, és mindenki meg fogja dicsérni. Egyáltalán nem bonyolult egyik sem, viszont nagyon mutatós. Csináltam egy kis videót hozzá, kérlek, ne nevessetek rajta :D Beismerem, kicsit gagyi, csak szerettem volna megmutatni, milyen gyorsan el lehet készíteni. A zenét, ami a videó alatt megy, ma találtam :D (Először Kylie Minogue Chocolate című számát akartam választani, de hát az nem éppen tortasütéshez illik... :)



Anyu osztályának nagyon tetszett a torta, meg is ették az utolsó morzsáig (sajnos mire hazaértem a suliból, nekem nem maradt egy szelet sem, de hát ez a művészek sorsa :D)



Remélem, nem untattalak Titeket ezzel a bejegyzéssel, és esetleg valakinek segíteni is tudtam! :) Nektek vannak jól bevált tortareceptjeitek, és trükkjeitek? :)








Olvastad már?

11 hozzászólás

  1. De jópofa :) Nagyon ügyes vagy! És ha ezt a trükköt előbb megismerem.... :P Múltkor Tiramisu tortát csináltam, hát, kész kínszenvedés volt egyenesre lesimítani a tetejét... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne is mondd, néha én is már legszívesebben földhöz vágnám az egészet :D Sajnos néha muszáj lesimítani, amikor a díszítés megkívánja, de ha csak a süti íze a lényeg, mindig "megkéselem" :D

      Törlés
    2. Ó, egyébként most látom, hogy nekünk is ugyanolyan szalvétánk van itthon! :D (nem tudom, miért, de ezt muszáj voltam megosztani Veled...:D)

      Törlés
  2. Nagyon tetszik, olyan ügyes vagy *.* Nagyon jó kis tippek ezek! Most nagyon megkívántam a csokitortát :) Én is általában pudinggal töltöm, nekem jobban bejött, mint a vajas krémek. A tetején és a díszíts is puding? :O

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, örülök, hogy tetszik! :) És annak is, hogy hasznosnak találod a tippeket. Eleinte én is vajas krémmel töltöttem, de az néhány nap után olyan furcsán összeállt... ezért is van, hogy nem nagyon szeretem azokat a tipikus, műízű cukrászdai tortákat. Pudinggal az igazi :D És igen, a díszítés is ugyanabból a krémből van! :)

      Törlés
  3. nagyon jó, hogy így összeszedted a dolgokat és a videó is tök jó! :)
    én is imádok sütni, de irigyellek Téged az ügyességedért :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy így gondolod :)) Hát, azért van még mit tanulnom, nyáron szeretnék kipróbálni egy-két új technikát :)

      Törlés
  4. A sütés tudományomat 100%, hogy nem anyától örököltem, szóval hasznos volt a bejegyzés! :) Ezt a pudingos verziót meg ki kell próbálnom. Sose eszek tortát, mert a hagyományos krémektől beteg vagyok. Meg igazából mindentől amiben krém van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ó, nagyon sajnálom :( Hogyhogy beteg vagy tőlük? Gondolom, hagyományos krémek alatt a vajas krémeket érted.. remélem, ebben a pudingosban nem fogsz csalódni :)

      Törlés
  5. Nagyon szép lett ügyes vagy ( és biztos finom is)!! :) Haha Anyukám is tanár :)

    VálaszTörlés

Flickr Images